به گزارش راهبرد معاصر، اواخر سال گذشته بود که طرح ساماندهی دستگاههای کارتخوان به عنوان یکی از پیشنیازهای اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان اجرایی شد. پیش از اجرای این طرح که با همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه اجرایی شد، حدود 18 میلیون و 800 هزار ابزار پرداخت در کشور وجود داشت.
براساس طرح ساماندهی همه دستگاههای کارتخوان باید به پرونده مالیاتی مودیان متصل میشد و اعلام شد که دستگاههایی که به پروندههای مالیاتی متصل نشده باشند، غیرفعال خواهند شد. به این ترتیب حدود 8 میلیون دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی متصل و سایر دستگاهها غیرفعال شدند.
با توجه به اجرای این طرح سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که دو میلیون مودی جدید نیز در کشور شناسایی شدهاند که تا پیش از این پرونده مالیاتی نداشتهاند. البته استفاده از اطلاعات دستگاههای کارتخوان و ابزارهای پرداخت در عین حال که سبب شفافیت در رسیدگی به پروندههای مالیاتی شد، سبب اعتراض مودیان به خصوص اصناف در مورد رشد چشمگیر مالیاتهای تشخیصی شد.
بخشی از این اعتراضات به این علت بود که مالیات تعیین شده برای مودیان به صورت ناگهانی جهش چند برابری داشت به طوری که مالیات برخی مودیان ناگهان به بیش از 10 برابر افزایش پیدا کرد.
در این موارد که صرفا به دلیل شفاف شدن درآمدهای حقیقی افراد، آنها مشمول مالیاتهای بیشتری شدند دلیل مقاومت صرفا رشد ناگهانی مالیات بود که سازمان امور مالیاتی برای این منظور شرایط اقساط و سقف افزایش مالیاتها را در نظر گرفت.
اما بخش دیگری از اعتراضات مربوط عدم امکان ارائه اسناد هزینهای است. این موضوع ناشی از دو اتفاق است، اول اینکه طی سالهای اخیر فرهنگسازی درستی در حوزه مالیات انجام نشده و بخش قابل توجهی از مودیان همچنان به شیوه سنتی کار میکنند و از اسناد هزینهای خود نگهداری نمیکنند.
بخش دیگر اما عدم اجرای کامل قانون پایانههای فروشگاهی است. اجرای کامل این قانون میتواند تا حد بسیار زیادی به شفافتر شدن هزینههای مودیان کمک کند چرا که حلقههای مربوط به تامین کالا و خدمات آنها را نیز مشخص میکند در نتیجه صورتحسابهای الکترونیکی صادر شده توسط فروشنده به عنوان سند هزینهای آنها در پرونده مالیاتی قرار خواهد گرفت.
در نتیجه یکی از نکاتی که در این خصوص وجود دارد این است که هنوز حلقهای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان به صورت کامل اجرایی نشده اما اطلاعات مربوط به اجرای طرحهای پیشنیاز قانون مانند اطلاعات کارتخوانها مورد استفاده عملیاتی قرار گرفته است.
گفتنی است، یکی از اهداف اصلی اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان شفافسازی زنجیرههای مالیات بر ارزش افزوده است تا حدی که پیشبینی میشود با اجرای کامل این قانون امکان پیگیری کالاها از زمان تولید یا واردات تا زمانی که به دست مصرف کننده نهایی میرسد، فراهم خواهد شد.
محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه قانون سامانه مودیان پایانه های فروشگاهی موجب شفافیت در اطلاعات مالیاتی شده است، گفت: بدین معنا که مالیات بر اساس سامانه رصد صورت میگیرد نه بنا بر اظهار ممیز و تشخیص شخص که این امر مانع از فساد خواهد شد. سال گذشته متوسط دریافت مالیات بر ارزش افزوده در کشور 4500 میلیارد تومان بوده است که خوشبختانه با اتصال بیش از 7 میلیون دستگاه پوز به سامانه مالیاتی کشور برآورد میشود این مبلغ تا پایان سال به 9000 میلیارد تومان در ماه برسد.
لازم به ذکر است، مالیات ارزش افزوده باید از مصرف کننده نهایی دریافت شود و فروشنده تنها مابهالتفاوت مالیات ارزش افزودهای که موقع خرید کالا پرداخت کرده و مالیاتی که از مصرف کننده نهایی دریافت کرده است را باید به دولت پرداخت کند. اما نکته اینجا است که مودیان حتما باید اطلاعات هزینهای خود را به درستی نگهداری کنند در غیر این صورت دچار مشکل خواهند شد./ تسنیم